Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Bon energetyczny 2024

Burmistrz Miasta i Gminy Szamocin informuje: od 1 sierpnia do 30 września 2024r. będzie można składać wnioski o jednorazową wypłatę bonu energetycznego. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie pozostawia się bez rozpoznania.

Przepisy ustawy z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. z dnia 12 czerwca 2024r. poz. 859) dają możliwość ubiegania się w 2024 r. przez osoby spełniające kryterium dochodowe o wypłatę bonu energetycznego.


Kryteria dochodowe uprawniające do bonu energetycznego: Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. i będzie wypłacany jednorazowo dla gospodarstw domowych , których przeciętne miesięczne dochody w roku 2023 nie przekroczyły:
- 2.500 zł w gospodarstwie jednoosobowym
- 1.700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym

Obowiązywać będzie również tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana. 

Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:  

300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;  
400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
1.    600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
2.    800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
3.    1000 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
4.    1200 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

Wnioski można składać: osobiście w wersji papierowej w Urzędzie Miasta i Gminy Szamocin w godz. 7.00- 15.00 za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres siedziby Urzędu Miasta i Gminy Szamocin za pośrednictwem platformy ePUAP oraz mObywatel. Wniosek o wypłatę  bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych od wojewody, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.

WNIOSEK DO POBRANIA: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/

Forma rozstrzygnięcia
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do organu o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.

Wydania decyzji administracyjnej wymaga:

• odmowa przyznania bonu energetycznego;
• korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego;
• uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego;
• rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu energetycznego przyznanego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości.

Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej.

W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, ma on możliwość odebrania od organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu. 

Ważne

Informujemy, że w okresie od 1 sierpnia 2024 r. do dnia publikacji obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2023r. tj. nie później niż do 23 września 2024 r., nie będzie możliwości ustalenia wysokości dochodu z gospodarstwa rolnego i nie będzie możliwości rozpatrzyć wniosku o przyznanie bonu energetycznego, jeżeli członek gospodarstwa domowego uzyskuje dochody z gospodarstwa rolnego. Wnioski te będą rozpatrywane po opublikowaniu wymienionego obwieszczenia, co dla wniosków złożonych w sierpniu br. może oznaczać przedłużenie terminu ich rozpatrzenia.

Klauzula RODO.pdf

  • Utworzono .
  • Kliknięć: 3522